Dossier: Machine uitgelicht


Nieuwe Polaris Ranger Diesel perfect voor Nederlandse akkerbouw

Het merk Polaris werd in 1853 in de Amerikaanse staat Minnesota opgericht. Of het nu gaat om kracht, comfort of styling: Polaris heeft voor elk gebruik de juiste (landbouw)machine. Onafhankelijke vering, elektrisch inschakelbaar differentieel, servostuur en Lock & Ride accessoires zijn gemeengoed bij Polaris. De Polaris Ranger Diesel is het nieuwste paradepaardje van deze off-road fabrikant. Speciaal gemaakt om de meest extreme weersomstandigheden te doorstaan en dus ook perfect voor het grillige Nederlandse weer. Bovendien maakt ons land dit jaar kennis met de eerste elektrische Ranger van Polaris, de Ranger EV.

Op veel akkerbouwbedrijven staat wel een quad of een buggy, maar de Ranger Diesel gaat vanwege zijn robuuste en krachtige bouw de concurrentie aan met de gevestigde orde. Hij kan prima over natte kavels of door gortdroog terrein rijden. Dankzij de extra grote laadruimte en drie zitplaatsen kan er ook veel (materieel) worden meegenomen in deze vernieuwde uitvoering. Afgelopen maand vertelde Rodrigo Lorenzo, vicepresident en algemeen manager van Polaris Off Road, tijdens de Europese lancering rondom het idyllische Graythwaite Estate in het Noorden van Engeland, dat de ontwerpers van de Ranger Diesel vanuit het hoofdkantoor in Minnesota (VS) en de fabriek in Polen hebben aangestuurd op betrouwbaarheid, duurzaamheid en vermogen. Daarbij zijn extreme omstandigheden leidend geweest: van Siberische kou tot woestijnhitte. Lorenzo: “Voor de akkerbouwers in Nederland zijn die extreme niet direct van toepassing, maar juist omdat de Ranger Diesel op alles is voorbereid weet je zeker dat hij je nooit in steek laat. Bovendien hebben we op deze nieuwe uitvoering een extra spatbord achter de wagen gemonteerd, waardoor er veel minder modder in de motor komt. Die aanpassing is ideaal voor met name de Nederlandse en Belgische markt waar veel onder natte en modderige omstandigheden gewerkt moet worden. Zo hoef je als bestuurder nooit na te denken of je ergens wel/niet kan komen. En dat is natuurlijk wel een heel prettige gedachte.”


Lorenzo beseft dat veel telers geneigd zijn te kiezen voor een quad of een 4x4 personenauto: “Vergeet niet dat Polaris meer dan tweehonderd speciaal ontwikkelde acces- De testrit in het Verenigd Koninkrijk toonde in elk geval één ding aan: geen hindernis is de Polaris Ranger te gek. De optimale vering zorgt ervoor dat elke hobbel zonder moeite genomen kan worden. Diepe plassen of modderige ondergronden doorstaat hij moeiteloos en op droge, stoffige dagen kan hij met hoge snelheid over het terrein heen. Akkerbouwbedrijven met flinke erfoppervlaktes waar ook de perceelafstanden groot zijn, veel bewaarschuren staan en/of akkers die moeilijk bereikbaar zijn vanwege ruw terrein (denk aan de erosiegevoelige akkerbouwgronden in Limburg waar ook bergop- of afwaarts gereden wordt) kunnen volgens Lorenzo zeker baat hebben bij dit voertuig. “Met 1143 kilogram aan trekvermogen en 720 kilo aan laadvermogen, is deze Ranger meer dan capabel. Mede dankzij soires biedt om elke rit efficiënter te maken. Van cabinesystemen tot lieren: er is altijd een accessoire die je Ranger nog harder en slimmer laat werken. Het Ranger Pro Shield cabinesysteem heeft een drie keer betere stof- en waterafdichting dan de concurrentie die dankzij de verschillende voorruit, deur- en achterkant en dak-opties rijplezier garanderen onder alle omstandigheden.”


OPTIMAAL RIJCOMFORT

Naast de enorme kracht van het Off Road-voertuig is de Ranger ook prima te besturen op de openbare weg. Akkerbouwers die naar verderop gelegen percelen moeten rijden en bijvoorbeeld kleine hoeveelheden gewasbeschermingsmiddelen mee willen nemen kunnen met de Ranger snel en comfortabel van A naar B. Lorenzo: “De regelgeving in Nederland zorgt er wel voor dat er dan een kenteken op de Ranger geplaatst dient te worden, maar eenmaal geregistreerd kan de Polaris voor vele kilometers rijplezier zorgen. Bij het ontwikkelingsproces hebben we het voertuig dusdanig gebouwd dat boeren uit landen als Canada, Australië of Amerika de gehele dag comfort hebben, want in die landen zitten ze soms wel tien uur lang in de Ranger. Dat betekent voor akkerbouwers in de Benelux dat ze meeprofiteren van dit extra comfort, ook al zitten zij vaak veel korter in de wagen.” de grootste bodemspeling in zijn klasse: namelijk 33 centimeter; rijdt hij moeiteloos door de Limburgse heuvels of langs de soms drassige akkers in Midden- en Noord- Nederland.”


WEER OF GEEN WEER

De Polaris Ranger Diesel beschikt over on-demand vierwielaandrijving (AWD), wat betekent dat aandrijving op alle vier de wielen automatisch wordt ingeschakeld wanneer het voertuig meer tractie nodig heeft. Als die tractie niet meer nodig is, dan schakelt het systeem automatisch terug naar tweewiel-aandrijving. Door de moderne Polaris-technologie, zoals het motorremsysteem (EBS), laat de Polaris Ranger je nooit in de steek: weer of geen weer”, zo besluit Lorenzo die de Ranger Diesel en de EV via de gebruikelijke landbouwdealernetwerken gaat aanbieden. ■


VIND EEN DEALER BIJ U IN DE BUURT!

www.polarisbenelux.com/dealers